Fishtale - tehnici de fotografie subacvatica

Fotografie subacvatica si scufundari. Review-uri echipament de scufundari, destinatii de scufundari, echipament fotografie subacvatica

Testare Olympus OMD EM1 mark II – ep.1

Testarea sistemului de fotografie subacvatica bazat pe Olympus OMD EM1 markII a avut loc in Cipru, Larnaca la una din epavele celebre: MS Zenobia. 

Sistemul de fotografie subacvatica a fost format din camera foto Olympus OMD EM1 markII, lentila M.Zuiko ED 7-14mm f/2.8 Pro si carcasa subacvatica Olympus PT EP14. Pentru a gazdui acesta lentila carcasa a avut nevoie de un domeport PPO-E04 si de o extensie PER -E01 si un adaptor PAD EP08. Pentru a putea utiliza zoomul obiectivului este nevoie de un zoom gear PPZR -EP04. Da, stiu multe detalii tehnice dar fara acestea nu poti folosi sistemul in conditii optime.

Subiectul sedintei fotografice a fost MS Zenobia, o nava suedeza ce s-a scufundat in rada portului Larnaca, Cipru,  la 7 iunie 1980.

Nava era incarcata cu 100 de camioane cu diverse marfuri. Zenobia s-a scufundat datorita unei defectiuni a calculatoarelor ce controlau flotabilitatea tancurilor cu balast a navei. 

Epava se afla la 42 de metri adancime si este inclinata pe babord. Dimensiunile sale sunt impresionante: 178m lungime si 28m latime. Toate aceste caracteristici ridica o serie de probleme pentru fotografia subacvatica:

1. Nu va incapea toata intr-o singura imagine  – cu o vizibilitate de 20-30m sub apa si la dimensiunile sale cu siguranta nu va putea fi incadrata intr-o fotografie,

2. Vizibilitatea va depinde de conditiile meteo din ziua scufundarii – Teoretic este de 30-40 de metri realitatea in ziua scufundarii a fost diferita, vizibilitate undeva intre 10-15m.

3. Adancimea – 42 de metri – fundul apei este la limita recreationala. Cu o butelie de 12 litri ai cca 5 minute pana intri in deco, ceea ce nu e recomandat. Ca sa faci o poza, teoretic ar trebui sa fie suficient timp dar nu e intodeauna asa. Trebuie sa ai grija unde te pozitionezi, daca este curent, cum pica lumina soarelui, care sunt conditiile de iluminare, etc. In situatia mea am renuntat sa cobor pana la fund datorita vizibilitatii reduse. 

4. Epavele sunt construite din metal si acoperite cu alge sau iarba de mare deci nu sunt culori vii, care sa fie emfazate in imagini. Culorile predominante vor fi gri, verde, albastru, deloc spectaculoase fata de recifurile de corali din ape tropicale. Deasemenea lipsa contrastului va fi o provocare pentru sistemul de focalizare al camerei.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pentru prima zi de scufundari am preferat sa verific integritatea carcasei, domului si adaptoarelor de mai sus. Asa ca am luat carcasa si am plimbat-o pana la 32 de metri, fara camera in interior, pentru  a ma reasigura ca sistemul este rezistent la apa si la presiune.

Este recomandat ca de fiecare data cand aveti un sistem nou(cum a fost cazul acesta) sau nu ati folosit sistemul existent o perioada mai mare de timp, sa faceti un test de etansietate.

Asta dupa ce ati curatit si lubrefiat oringurile(garnitura de cauciuc) carcasei.

Testul a decurs fara probleme iar carcasa si-a indeplinit cu succes functia de a tine apa inafara.

La a doua scufundare a zilei am luat la testat sistemul bazat pe EPL7, cu obiectibul de kit M.Zuiko 14-42 EZ f3.5-5.6. Am preferat sa il testez si pe acesta si doream sa realizez cateva cadre pentru comparatia ulterioara cu imaginile realizate cu Olympus OMD EM1 markII. 

In prima zi conditiile de scufundare au fost bune cu o vizibilitate de 20 de metri si o temperatura a apei de 19C. Scufundarea a doua a avut ca subiect partea din fata a navei(prova) si un acces usor in partea de cantina.

A doua zi am venit pregatit cu sistemul de fotografie subacvatica bazat pe Olympus OMD EM1 markII dar conditiile meteo se schimbasera simtitor. Incepuse sa bata vantul, au aparut valurile iar vizibilitatea a scazut spre 10metri. Asa ca a trebuit sa ma adaptez noilor conditii de scufundare si sa incerc sa scot ce putea mai bine din sistemul de test.

Camera este intradevar foarte rapida la focalizat si declansat, ceea ce este un avantaj sub apa. Singurele dificultati de focalizare le-am avut in momentul in care am coborat spre 40 de metri si pe o traiectorie descendenta incercam sa focalizez spre adancime. Conditiile de lumina nu erau grozave iar luminile mele nu bateau mai mult de 1,5-2 metri. Atunci a trebuit sa mut punctul de focalizare spre zone mai deschise sau cat de cat contrastante.

Un avantaj al combinatiei dintre Olympus OMD EM1 markII si M.Zuiko 7-14mm a fost faptul ca am putut sa fiu foarte aproape de subiect si totodata sa am o deschidere mare a cadrului. Astfel am putut ilumina o parte din detalii ce se aflau in raza de actiune a blitzurilor subacvatice. 

Ziua a doua a fost dedicata exteriorului navei, in prima scufundare am vizitat prova si in a doua scufundare am mers spre pupa. 

Din pacate conditiile de vizibilitate nu au fost cele dorite iar un alt dezavantaj a fost scufundarea in grup. Acestea nu sunt tocmai potrivite pentru a realiza o sedinta foto ci doar cadre realizate aproape din mers. Ideea e ca in grupul de 4 persoane + ghid trebuie sa te deplasezi odata cu grupul si sa pastrezi o distanta minima fata de colegul de scufundate. In momentul in care vrei sa fotografiezi trebuie sa astepti ca restul grupului sa iasa din cadru sau dimpotriva sa ajunga in punctul compozitional care il doresti tu. Deasemenea vor fi o multime de bule de la aerul expirat. Toate acestea se adauga la suspensia existenta in apa sau starnita de labele de inot ale celorlalati participanti din grupul de scufundare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A treia zi de scufundare a fost dedicata interiorului navei in care senzorul camerei a fost cel care a excelat. Pentru interior am crescut ISO la 2000 pentru a-mi asigura viteza de care aveam nevoie in momentul in care fotografiam prin culoarele navei.

Am ajuns in zone in care lumina naturala lipsea in totalitate si altele in care lumina se strecura prin hublourile  navei. Astfel zonele din fotografie erau foarte contrastante si trebuie sa alegi cu grija punctul de focalizare, in functie de ideea compozitionala. 

In postarile viitoare voi reveni cu un test comparativ Olympus OMD EM1 mark II vs Olympus EPL7 si cateva abordari creative in fotografia la epave.

Despre fotografia la epave puteti citi si aici: http://fishtale.ro/2017/12/24/fotografia-la-epave/

O scurta prezentare pre-testare a sistemului Olympus Omd Em1 mark II puteti viziona aici: http://fishtale.ro/2018/04/24/review-olympus-omd-em1-markii/

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Next Post

Previous Post

© 2024 Fishtale – tehnici de fotografie subacvatica

Theme by Anders Norén