Aproape oricine ce are legatura cu fotografia subacvatica iti poate spune ca pentru fotografia la epave este necesar un set-up wide sau fisheye.
Ca sa bagi sub apa un Dsrl si sa ai si un obiectiv wide sau fisheye pe el, dimensiunile sistemului de fotografie subacvatica tinde sa ia proportii. Daca se adauga si brate si lumini externe, sistemul de fotografie subacvatica va avea dimensiuni impresionante.
Toate acestea sunt bune la recif sau cand fotografiezi bancuri mari de pesti sau diferite mamifere acvatice. Dar ce te faci cand fotografiezi epave? Toate aceste sisteme impresionante te pot baga in incurcatura sau chiar in pericol atunci cand fotografiezi epave.
Da, desigur, este indicat sa ai un curs de specialitate – ce se numeste wreck diver speciality – in care sa inveti ce sa faci si mai ales ce sa NU faci la o scufundare la epave. Dar aici vorbim despre fotografia subacvatica si despre cum poti sa faci fotografii subacvatice mai bune.
Revenind la sistemul nostru de fotografie subacvatica, cand ne hotaram sa fotografiem epave, ideea de baza este sa incerci sa renunti la tot ce nu este esential si sa ai un sistem fotografic subacvatic cat mai compact si cat mai mic posibil.
Cand te vei afla pe sau in epava, pe vreun coridor ingust plin de obiecte metalice ascutite, nu vei dori sa ramai agatat din cauza sistemului fotografic.
A folosi sau a nu folosi lumini/ blitzuri externe in fotografierea epavelor? Aici este o intreaga discutie si ar trebui sa lamurim si genul de fotografie a epavelor. Daca fotografiem intreaga epava sau silueta sa, atunci blitzurile sunt cam de prisos, tinand cont de faptul lumina lor ca nu o sa bata mai mult de 1,5-3m. Deci nu pot decat sa ne incurce. Daca scopul tau este sa prinzi intreaga epava sau parti mari din ea, va trebui sa stai la distanta de ea, chiar daca vei folosi o lentila fisheye. Prin urmare nu te vor ajuta prea mult blitzurile.
Daca fotografiem detalii sau vom intra in interiorul epavei atunci este alt gen de fotografie de epave. In aceste situatii este utila o lumina auxiliara, de preferat bltiz extern si nu blitzul camerei sau lanterna. Lumina auxiliara ne va permite sa scoatem in evidenta diferite detalii ale epavei, coloniile de corali ce cresc pe aceste epave sau noi pasageri ale acestor vase scufundate, vietuitoarele marine.
Ok, avem luminile cu noi dar cum ne deplasam in interiorul epavei cu acest tip de sistem de fotografie subacvatica? Totul trebuie sa fie cat mai compact, adunat pe langa corp, cu cat mai putine elemente care sa se agate, taie, rupa.
Daca avem cu noi brate si blitzuri externe este indicat sa le tinem pliate si sa le extindem doar atunci cand facem fotografia. Altfel exista riscuri considerabile ale unor incidente neplacute.
Al doilea aspect – este de preferat ca fotograful sa intre primul in epava, ca sa nu existe riscul ca un companion sa strice vizibilitatea, ridicand nisipul, malul, de pe epava. Este necesar ca detaliile scufundarii sa se discute cu toti participantii din grupul de scufundare. Care este punctul de acces si punctul de iesire, care sunt semnalele de comunicare, cine intra primul, cine va ajuta cu lumini auxiliare, etc. Este important ca fiecare sa stie ce are de facut inainte de inceperea scufundarii, pentru ca va fi mult mai dificil de comunicat in interiorul unei epave.
Epavele sunt subiecte spectaculoase din fotografia subacvatica si rezultatele, de multe ori, impresioneaza audienta. Totusi nu trebuie sa riscam siguranta noastra, a companionului de scufundare sau integritatea sistemului fotografic pentru o fotografie mult dorita.
Safety First!
Mai multe poze cu epavele din Marea Rosie puteti vizualiza aici: http://fishtale.ro/ss-thistlegorm/