Epava Um El Faroud este considerata una din cele mai interesante epave din Malta, mai ales pentru scafandri recreationali si fotografi subacvatici.
Epava Um El Faroud este un fost petrolier libian, ce a fost scufundat in 1998 ca si atractie de scufundari si fotografie subacvatica.
Epava se afla la perpendicular de fundul marii si se intinde intre 36 de metri si 20 de metri. Um El Faroud are o lungime de 110 metri. Din pacate a fost afectat de o furtuna puternica in 2005 care a reusit sa rupa epava in doua bucati si sa distruga o parte din infrastructura.
Istoria petrolierului se intinde pe 30 de ani. In 1969 nava s-a numit Seafalcon si a fost folosita de Norvegia. In 1973 nava este vanduta catre Libia si redenumita Um El Faroud. Nava facea curse regulate intre Libia si Italia transportand derivate petroliere. In 1995, pe cand se afla in reparatii in docurile din Malta, a avut loc o explozie in compartimentul de transport. In acea explozie si-au pierdut viata 9 muncitori ce efectuau lucrarile de mentenanta. Nava a suferit deformati structurale care au fost considerate ireparabile. Dupa alti 3 ani, in 1998 Um El Faroud este scufundat de autoritatile din Malta ca si atractie subacvatica si recif artificial.
Epava se afla la 150 de metri de tarm si abordarea ei se face de la mal. Distanta este parcursa inot sub apa, la o adancime de 6 metri. Epava este impresionanta si cosul te intampina la 20 de metri sub apa.
Cu o lungime de 110 metri va fi nevoie de 2 scufundari pentru a o putea vizita, cat de cat.
Am decis sa facem partea din fata la prima scufundare pentru a putea realiza cateva imagini cu prova vasului. Drumul pana la prova a fost mai dificil decat ma asteptam datorita unui curent subacvatic ce batea dinspre prova spre pupa. Pozitionarea pentru a suprinde elementele din prova a fost si mai dificila din cauza aceluiasi curent care de acesta data ma impingea spre vas.
Apoi au aparut un alt grup de scufundatori care au vizitat si ei prova si am incercat sa ma folosesc de ei ca si elemente de referinta pentru dimensiunile navei. A urmat o intalnire neasteptat cu o murena mozaicata care se plimba alene pe puntea fata. Blitzurile mele au alertat-o si s-a strecurat rapid in interiorul epavei. Timpul de scufundare este limitat de adancime si de drumul dus-intors pana la mal. Asa ca am pastrat infrastructura si cosul navei pentru a doua scufundare.
La nivelul infrastructurei exista o scara interioara ce devenise celebra, fiind des fotografiata in tot felul de combinatii de lumini. Din pacate, furtuna din 2005 a distrus-o, tot ce a mai ramas este balustrada decorata cu vegetatie marina.
Desi nava ofera o multime de posibilitati de acces in interior m-am limitat la a surpinde viata marina si detalii ale cosului de fum a vasului.
O astfel de epava ofera numeroase posibilitati de explorare si fotografiere. Poti fotografia de la wide, siluete, portret, viata marina, macro, interioare, etc ceea ce iti permite sa abordezi epava de fiecare data cu alti ochi sau cu un alt obiectiv de fotografiat.
Despre epavele din Malta puteti citi aici: https://fishtale.ro/2018/08/15/epava-rozi-malta/
sau
aici: https://fishtale.ro/2018/08/05/fotografia-la-epave-malta-p29/